07DAT14F1047
SISTEM
DEMOKRASI BERPARLIMEN
Umumnya terdapat dua
corak pemerintahan negara demokrasi, iaitu sistem Raja Berperlembagaan dan
Sistem Republik. Malaysia telah memilih
dan mengamalkan sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan
sejak mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.
Demokrasi Berparlimen bermaksud rakyat melibatkan diri dalam sistem
pemerintahan negara manakala Raja-Raja Melayu menjadi lambang taat setia
rakyat..
Malaysia mengamalkan Sistem Demokrasi
Berparlimen di bawah pentadbiran Raja Berperlembagaan dengan Seri Paduka
Baginda Yang Di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara. Perlembagaan negara telah
digubal dengan mengadakan syarat-syarat untuk pengalaman sistem ini. Salah satu
syarat sistem Demokrasi Berparlimen adalah pembahagian kuasa kepada tiga
bahagian di dalam pemerintahan, iaitu Badan Legislatif (Perundangan), Badan
Judisiari (Kehakiman) dan Badan
Eksekutif (Pentadbiran ).
BADAN
LEGISLATIF ( PERUNDANGAN )
Badan Legislatif atau perundangan
ialah merujuk pada undang-undang yang digubal oleh badan perundangan yang
dipertanggungjawabkan oleh perlembagaan.Fungsi badan perundangan adalah
menggubal undang-undang bagi menjamin keadilan dan kesejahteraan rakyat. Parlimen ialah badan perundangan yang bertanggungjawab
menggubal undang-undang di negara kita. Parlimen terdiri daripada Yang
di-Pertuan Agong, Dewan Negara dan Dewan Rakyat.
Yang di-Pertuan Agong adalah Ketua
Negara yang berperanan menjalankan segala urusan kerajaan
tetapi mesti bertindak atas nasihat Jemaah menteri atau Perdana Menteri .
Selain itu ,Yang di-Pertuan Agong juga mempunyai kuasa budi bicara tetapi
dikehendaki mengikut kebiasaan peraturan Demokrasi Berparlimen , melantik
Jemaah Menteri atas nasihat Perdana menteri dan mempersetujui atau tidak
membubarkan Parlimen .
Dewan Negara atau Senat merupakan
dewan tertinggi dalam sistem pemerintahan negara. Dewan Negara mengandungi 69
orang ahli. Ahli Dewan Negara yang digelar Senator mewakili setiap negeri dan
mereka dilantik tanpa melalui pertandingan dalam pilihan raya. Seseorang Senator memegang jawatan bagi
tempoh tiga tahun. Senator mestilah berumur sekurang-kurangnya 30 tahun. Taraf
Senator sama dengan Ahli Parlimen. Mereka boleh dilantik menjadi ahli Jemaah
Menteri.Keahlian Dewan Negara dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong. Ahlinya
terdiri daripada individu yang telah memberikan sumbangan cemerlang dalam
perkhidmatan awam, bidang profesional, atau bidang tertentu seperti perniagaan,
perusahaan, pertanian, kesenian dan kebajikan, atau yang mewakili sesuatu
kumpulan minoriti seperti Orang Asli.
Dewan Rakyat merupakan dewan terpenting
kerana ahlinya dipilih oleh rakyat dalam pilihan raya umum.Dewan Rakyat
mengandungi 219 orang ahli yang mewakili semua kawasan pilihan raya di seluruh
negara. Tempoh jawatan bagi anggota ahli Dewan Rakyat ialah lima tahun.Tugas
utama Dewan Rakyat adalah menggubal dan meluluskan undang-undang pada peringkat
Dewan Rakyat.
Undang-undang yang dibuat oleh Parlimen
dinamai Akta dan undang-undang yang dibuat oleh Dewan Undangan Negeri dinamai
Enakmen kecuali di Sarawak dan Sabah dinamai Ordinan.
BADAN
PENTADBIRAN ( EKSEKUTIF )
Badan Pentadbiran atau Eksekutif merujuk
kepada Jemaah Menteri atau Kabinet yang merupakan badan pelaksana dasar-dasar
kerajaan.Kabinet merupakan pembuat dasar tertinggi negara. Tugas Jemaah Menteri
atau Kabinet adalah menggubal dasar-dasar kerajaan dalam semua perkara.Perdana
Menteri merupakan Ketua Jemaah Menteri.Kebiiasanya, Perdana Menteri atau
Timbalan Perdana Menteri juga mengetuai sesebuah atau beberapa kementerian.Setiap
kementerian bertanggungjawab menggubal dasar-dasar kerajaan, merancang serta
menyelaras program pembangunan ekonomi dan sosial di negara kita. Setiap
kementerian diketuai oleh seorang Menteri dan dibantu oleh Timbalan Menteri,
Setiausaha Parlimen dan Setiausaha Politik.Seseorang Menteri yang tidak
diberikan tugas dalam kementerian tertentu dikenali sebagai Menteri Tak
Berportfolio. Beliau akan diberikan tugas-tugas tertentu oleh Perdana Menteri.
Perkhidmatan awam di Malaysia diketuai oleh
Ketua Setiausaha Negara. Beliau bertanggungjawab mengawasi perjalanan kementerian
dan jabatan kerajaan. Pada peringkat kementerian, pentadbirannya diketuai oleh
Ketua Setiausaha Kementerian. Beliau dibantu oleh kakitangan kerajaan yang
dikenali sebagai kumpulan pegawai perkhidmatan awam . Semua kakitangan awam bertanggungjawab
melaksanakan dasar dan tugas yang ditetapkan oleh kerajaan. Jabatan kerajaan
yang diketuai oleh Ketua Jabatan yang dikenali dengan gelaran Ketua Pengarah.
Sesebuah kementerian biasanya
mempunyai jabatan pada peringkat pusat, negeri dan daerah. Terdapat juga
badan-badan kerajaan yang dikenali sebagai badan berkanun. Badan berkanun
merupakan badan separuh kerajaan yang mempunyai kuasa autonomi tertentu.Badan
berkanun mempunyai peruntukan kewangan tersendiri.Badan ini ditadbir oleh
sebuah Lembaga Pengarah yang bertanggungjawab kepada Menteri yang berkenaan.Badan
berkanun ini mempunyai pelbagai tugas dan tanggungjawab yang besar untuk
mempercepat pentadbiran dan program pembangunan di bawah rancangan lima tahun
kerajaan.Beberapa contoh Badan Berkanun,Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia
(MIDA),Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA),Institut Penyelidikan Perhutanan
Malaysia (F RIM)
Beberapa suruhanjaya telah ditubuhkan
di negara kita untuk mengendalikan urusan pelantikan, kenaikan pangkat dan
pemantauan disiplin kakitangan perkhidmatan awam.Antaranya termasuklah
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan,Suruhanjaya
Perkhidmatan Undang-undang dan Kehakiman, Suruhanjaya Pasukan Polis dan Majlis
Angkatan Tentera.
BADAN
JUDISIARI ( KEHAKIMAN )
Badan Kehakiman
mempunyai kuasa mendengar serta menentukan perkara sivil dan jenayah.Perkara
sivil berkaitan dengan saman biasanya memerlukan affidavit.Perkara jenayah pula
melibatkan kanun keseksaan.
Badan Kehakiman boleh
menentukan kesahihan undang-undang yang dibuat oleh badan perundangan dan pihak
badan pelaksana.Badan kehakiman juga berkuasa mentafsir Perlembagaan
Persekutuan dan Perlembagaan Negeri.
Sistem mahkamah telah diwujudkan oleh
Perlembagaan Malaysia untuk melaksanakan tugas kehakiman di negara ini.Mahkamah
mempunyai kuasa mentafsirkan perlembagaan negara, mentafsirkan undang-undang,
mengisytiharkan undang-undang bertulis Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan
Negeri dan mempunyai kuasa mengisytiharkan sesuatu tindakan kerajaan tidak sah
di sisi undang-undang.Mahkamah tidak boleh meminda undang-undang kerana perkara
itu merupakan kuasa badan perundangan atau Parlimen.Sistem mahkamah di Malaysia
disusun mengikut hierarki piramid. Melalui sistem ini individu atau kumpulan
yang tidak berpuas hati dengan keputusan perjalanan mahkamah boleh membuat
rayuan ke mahkamah yang lebih tinggi.
Semua hakim dilantik oleh Yang
di-Pertuan Agong dengan nasihat Perdana Menteri.Urusan pelantikan, kenaikan
pangkat dan pelucutan jawatan terletak di bawah kuasa Duli Yang Mulia Seri
Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Seseorang hakim tidak boleh dipecat
dengan sewenangwenangnya tanpa sebarang sebab yang munasabah.Hakim tidak
dibenarkan mengambil bahagian dalam politik. Tujuannya supaya hakim dilindungi
daripada pengaruh politik untuk menjamin keadilan dan kesaksamaan
undang-undang.
Penasihat undang-undang kerajaan ialah
Peguam Negara. Peguam Negara akan menjadi Pendakwa Raya atau Peguam Bela bagi
kerajaan. Peguam Negara dibantu oleh Pegawai Perkhidmatan Undang-Undang dan
Kehakiman.
Antara jenis mahkahmah
ialah Mahkahmah Persekutuan yang terdiri daripada Mahkahmah Atasan , Mahkahmah
Rendah dan Mahkahmah Khas . Selain itu , Mahkahmah Negeri yang terdiri daripada
Mahkahmah Syariah dan Mahkahmah Adat ( Sabah dan Sarawak ) .
PILIHAN
RAYA
Pemerintahan Malaysia memaparkan amalan
demokrasi berparlimen dan raja berpelembagaan telah menjadikan pilihan raya
sebagai proses memilih wakil rakyat untuk memerintah sama ada pada peringkat
negeri atau persekutuan. Ini merupakan ciri penting sistem demokrasi berpalimen
di Malaysia.Pemilihan ini dilakukan secara sulit dengan menggunakan prosedur
yang telus dan teratur. Pengiraan undi dibuat secara terbuka dan keputusannya
direkodkan. Calon yang mendapat undi terbanyak dikira menang yang dikenali
dengan sistem majoriti mudah.
Antara fungsi Pilihan Raya adalah untuk
menubuhkan sebuah kerajaan demokrasi .Selain itu , untuk mengekalkan pucuk
pimpinan dan pemilihan calon bagi mengisi jawatan tertinggi kerajaan .
Seterusnya ,menguatkan kestabilan dan legitimasi dalam sebuah organisasi dan
komuniti politik, meneruskan legasi Negara Demokrasi Berparlimen dan memberi
peluang kepada rakyat untuk memilih dan menukar pucuk pimpinan
Pilihan raya di Malaysia dijalankan oleh
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang ditubuhkan untuk menjamin pilihan raya yang
adil dan bebas tanpa tekanan parti pemerintah atau pembangkang.Keanggotaannya
dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja
Melayu. Tiga fungsi utama SPR adalah menentukan sempadan bahagian-bahagian
pilihan raya, menjalankan pendaftaran pemilih dan mengendalikan pilihan raya
sama ada pilihan raya umum atau pilihan raya kecil.
Pilihan raya umum diadakan untuk memilih
ahli Dewan Rakyat dan ahli Dewan Undangan Negeri secara serentak di seluruh Semenanjung
Malaysia. Di Sarawak dan Sabah pula pilihan raya umum bagi Dewan Rakyat dan
Dewan Undangan Negeri diadakan secara berasingan.
Pilihan raya kecil diadakan apabila berlaku
kekosongan kerusi di mana-mana kawasan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri.
Kekosongan itu berlaku mungkin disebabkan hal-hal tertentu seperti kematian,
peletakan jawatan dan perlucutan jawatan.Pilihan raya kecil mesti diadakan
dalam tempoh 60 hari bagi Semenanjung Malaysia dan 90 hari bagi Sarawak dan
Sabah selepas kekosongan itu.
Warganegara Malaysia bebas memilih dan
menganggotai mana-mana parti politik yang mereka gemari dan boleh menjadi calon dan bebas untuk
bertanding dalam pilihan raya.
Seseorang yang ingin menjadi calon dalam
pilihan raya mestilah warganegara Malaysia, berumur 21 tahun, bermastautin di
Malaysia, sempurna akal, bukan orang yang muflis, tidak memegang jawatan dalam
perkhidmatan awam dan tidak disabitkan dengan sesuatu kesalahan oleh mahkamah.
Seseorang warganegara akan hilang
kelayakannya sebagai ahli Parlimen atau ahli Dewan Undangan Negeri jika dihukum penjara tidak kurang daripada 12
bulan atau didenda tidak kurang daripada RM2000 dan belum mendapat pengampunan.
Calon-calon dalam sesuatu pilihan raya boleh
bertanding atas nama parti atau atas nama individu sebagai calon bebas.Mereka
harus mengemukakan kertas penamaan calon pada hari penamaan calon.Seseorang
pengundi yang berkelayakan boleh mengundi jika namanya didaftarkan dalam
Senarai Daftar Pemilih.
Menurut perkara 119 Perlembagaan Malaysia,
seseorang warganegara yang berumur 21 tahun, bermastautin atau tidak
bermastautin, tinggal di mana-mana kawasan pilihan raya Dewan Rakyat atau Dewan
Undangan Negeri boleh mengundi dalam pilihan raya tersebut.Seseorang pengundi
hanya boleh mengundi dalam sebuah kawasan pilihan raya sahaja.
Perlembagaan membenarkan anggota pasukan
keselamatan, pelajar di luar negara dan pegawai kerajaan yang bertugas di luar
negara mengundi melalui pos dengan syarat nama mereka terdaftar sebagai pengundi.
Di negara kita, sebelum proses pengundian
dijalankan, sama ada dalam pilihan raya umum atau pilihan raya kecil, calon
daripada pelbagai parti yang bertanding dibenarkan berkempen dalam tempoh
berkempen adalah antara tujuh hingga lima belas hari sahaja.SPR telah
menubuhkan urus setia yang diketuai oleh seorang setiausaha yang berperanan
sebagai Ketua Eksekutif dan Ketua Pentadbir urus setia. SPR dibantu oleh
sekumpulan kakitangan awam. Urus setia SPR diwajibkan mengikuti garis panduan
dan dasar SPR. Tujuannya untuk memastikan pilihan raya dijalankan dengan
efektif dan adil.
Hari mengundi merujuk kepada hari
pemilih-pemilih membuang undi. Secara rasmi,hari mengundi bermula dari selepas
jam 12.00 tengah malam dan berakhir dengan pengumuman keputusan pilihan raya.
Namun , waktu membuang undi ditetapkan dari jam 8 pagi hingga jam 5 petang di
seluruh Malaysia .
Hanya pemilih –pemilih yang nama mereka
terdapat di dalam daftar pemilih bagi sesuatu tempat mengundi sahaja boleh
dibenarkan masuk untuk membuang undi. Kad pengenalan diri pemilih yang
dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara digunakan sebagai pengenalan diri
dan perlu ditunjukkan ditempat mengundi.Seorang pemilih hanya boleh memangkah
seorang calon sahaja ,iaitu dengan menandakan ‘X’ bersebelahan nama calon yang
dipilih. Selepas menandakan kertas undi , pengundi perlu memasukkannya kedalam
peti undi yang disediakan.
Pengiraan undi dijalankan oleh Ketua Tempat
Mengundi ditempat mengundi atau di sebuah pusat pengiraan undi yang telah
ditetapkan . Undi pos bagi sesuatu bahagian pilihan raya dikira oleh Pegawai
Pengurus di pusat pengiraan undi yang ditetapkan Semasa undi dikira , mereka
sahaja yang dibenarkan memasuki tempat mengira undi. Mereka ialah ahli-ahli dan
pegawai-pegawai SPR , pengawai yang dilantik oleh SPR, kerani yang mengira udi
dan calon , wakil dan ejen mengira undi .
Selepas selesai pengiraan undi di
tempat-tempat mengundi dan pusat pengiraan undi , keputusan-keputusan
pengundian akan dikemukan kepada Pegawai pengurus di pusat penjumlahan undi.Pegawai
pengurus bagi sesuatu bahagian pilihan raya itu akan mengisytiharkan calon yang
mendapat undi majority sebagai wakil yang terpilih bagi bahagian pilihan raya
berkenaan .
RAJA
BERPERLEMBAGAAN
Sistem Raja Berperlembagaan merupakan salah
satu dari tiga teras asas pemerintahan Malaysia selain sistem Demokrasi
Berparlimen dan sistem Persekutuan.Ketiga-ketiga teras asas kenegaraan ini telah
dimaktubkan ke dalam peruntukan-peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang
mengikut Perkara 4 Fasal 1 merupakan undang-undang tertinggi negara semenjak
merdeka hampir lima puluh empat tahun yang lalu.
Malaysia amat bertuah kerana apabila
kemerdekaan diperoleh dari United Kingdom pada tahun 1957 bapa-bapa pengasas
negara kita (our founding fathers) telah membuat keputusan yang berpandangan
jauh dengan mengekalkan sistem pemerintahan beraja sebagai teras utama sistem
pemerintahan. Kebijaksanaan bapa-bapa kita ini semakin terserlah apabila sistem
beraja yang diterimapakai adalah sistem Raja Berperlembagaan dan bukannya
sistem monarki mutlak.
Untuk lebih lima dekad sistem Raja
Berperlembagaan telah memberikan kestabilan dan keamanan yang diperlukan kepada
sebuah negara yang mempunyai kemajmukan yang kompleks, berbilang bukan sahaja
etnik tetapi juga bahasa, budaya dan agama untuk merancang serta melaksanakan
inisiatif-inisiatif pembangunan yang diperlukan bagi meningkatkan taraf hidup
warganya.
Raja Berpelembagaan bermaksud sistem beraja
mengikut peraturan perlembagaan iaitu perlembagaan Malaysia. Dalam sistem Raja
Berperlembagaan kita ada dua institusi iaitu Yang di-Pertuan Agong dan Majlis
Raja-Raja. Sistem beraja pula memang sedia ada sejak sebelum kuasa-kuasa Eropah
melanggar Tanah Melayu .
Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara
dipilih secara bergilir daripada sembilan raja negeri-negeri yang ada dan bertindak sebagai Ketua Negara , Peraturan
Perlembagaan boleh mempercepatkan perubahan giliran apabila seseorang
Raja/Sultan mangkat semasa dalam jawatan sebagai Yang di-Pertuan
Agong,seseorang Sultan/Raja yang giliran negerinya tiba dan baginda didapati
layak, menolak jawatan Yang di-Pertuan Agong dan seseorang Sultan/Raja, tatkala
giliran negerinya tiba, didapati tidak layak oleh Majlis Raja-Raja. Yang
di-Pertuan Agong juga Ketua kepada 3 cabang kerajaan iaitu dalam bidang
perundangan , pentadbiran dan kehakiman , Baginda mempunyai peranan penting
dalam proses undang-undang.
Sebagai ketua Badan Pemerintahan, Yang
di-Pertuan Agong melantik Perdana Menteri dan menteri-menteri lain, serta
hakim, duta-duta Malaysia dan seumpamanya.Sebagai sumber keadilan, baginda
mempunyai kuasa mengampun bagi kesalahan yang dibicarakan dalam Mahkamah
Tentera (Yang di-Pertuan Agong adalah Pemerintah Tertinggi Angkatan
Bersenjata), kesalahan-kesalahan sivil yang telah dilakukan dalam wilayah
persekutuan. Yang di-Pertuan Agong mewakilkan tugasnya kepada orang atau
suruhanjaya yang dilantik oleh Baginda. Jadi, pada praktisnya Yang di-Pertuan
Agong hanya menjadi payung dan paksi bagi menjamin keobjektifan dan keneutralan
perjalanan sistem pemerintahan. Yang di-Pertuan Agong tidak mempunyai kuasa
mutlak. Prinsip 'bertindak atas nasihat' (Perdana Menteri atau Jemaah Menteri)
yang jelas termaktub dalam Perlembagaan menjamin hak Yang di-Pertuan Agong
untuk mendapatkan segala maklumat yang baginda mahu.
Dalam Peruntukan Perlembagaan Perkara
40-(20), menyatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa budi bicara
dalam melantik Perdana Menteri , menangguhkan
pembubaran Parlimen yang diminta oleh Perdana Menteri, dan meminta supaya
diadakan Mesyuarat Majlis Raja-Raja.
Majlis Raja-Raja merupakan badan rasmi yang
paling luhur atau tinggi martabatnya di negara ini. Ia dianggotai oleh semua
sembilan Sultan/Raja dan empat Gabenor atau Yang di-Pertua Negeri. Majlis
Raja-Raja bersidang sebanyak tiga atau empat kali setahun. Setiap persidangan
berlangsung selama tiga hari.
Persidangan Majlis dipengerusikan oleh Raja yang terkanan mengikut
senioritinya. Setiausahanya persidangan ialah Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.
Satu daripada fungsi Majlis Raja-Raja ialah
memberi kesempatan untuk menemukan wakil Kerajaan Pusat (Perdana Menteri)
dengan wakil-wakil Kerajaan Negeri(Ketua Menteri/Menteri Besar) di hadapan
raja-raja. Bagi Perdana Menteri, forum diraja ini memberi peluang kepada beliau
untuk menerangkan dasar-dasar kerajaan dan seterusnya mendapatkan pandangan
serta sokongan Majlis. Dengan penuh
tertib tetapi mesra, pemimpin-pemimpin negeri bersama Perdana Menteri
berbincang dengan raja-raja dan Tuan-Tuan Yang Terutama mengenai hal ehwal
rakyat dan negara.
Majlis Raja-Raja juga, mengikut
perlembagaan, dikehendaki mengesahkan undang-undang yang telah diluluskan oleh
Parlimen. Tugas-tugas lain Majlis Raja-Raja adalah seperti yang ternyata dalam
Perkara 32 Perlembagaan Mengenai
pemilihan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong, hanya
raja-raja sahaja yang boleh mengambil bahagian. Perlembagaan Persekutuan
memberi kuasa budi bicara kepada Majlis Raja-raja berhubung dengan
perkara-perkara tertentu.
Imuniti Raja ,Kekebalan sultan secara
menyeluruh di bawah Perkara 181(2) Perlembagaan didapati terlalu umum dan boleh
melemahkan institusi raja di samping mencemar nama baik Majlis Raja-raja. Justeru itu, kerajaan atas kehendak rakyat
sendiri telah bersetuju supaya Perkara 181(2) dan perkara-perkara lain yang
bersangkutan dalam Perlembagaan Malaysia dipinda atau ditiadakan. Langkah
pindaan Perlembagaan itu ialah untuk mengukuhkan sistem raja berperlembagaan
dan demokrasi berparlimen.
Majlis Raja-Raja , Durbar yang melibatkan 4
buah negeri , Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dengan British.menerusi
Persekutuan Tanah Melayu telah bermulanyainstitusi MRR secara rasmi dan
diperuntukkan ke dalam perlembagaan sehingga ke hari ini .Dianggotaia oleh
9orang sutan dan 4 orang Yang Dipertua Negeri.Ditubuhkan untuk memelihara
keistimewaan orang melayu . Antara tugas Majlis Raja-Raja memilih atau memecat
YDPA dan Timbalan YDPA , memelihara hak hak istimewa orang melau dan kaum
bumiputera Sabah dan Sarawak danmemberi persetujuan atau penolakan tentang adat
istiadat agama islam bagi seluruh Negara kecuali Sabah dan Sarawak
No comments:
Post a Comment